[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]
Linje 19 omlegges via nye spor i Sporveisgaten fra Bogstadveien til Thereses gate og fortsetter videre til Rikshospitalet (som foreslått av Sekretariatet for Bytrafikk i mars 2021). Dette er gjort av flere grunner:
Forøvrig samme forutsetninger som for Mitt første forslag.
Dette forslaget til linjenett, der alle linjene kjøres hvert 10 minutt, krever 79 vogner (som er det samme som grensen satt av Ruter). Det ser slik ut:
Fordelen, sammenlignet både med Ruters forslag og mitt 7,5 min opplegg, er at det gir flere direkteforbindelser. (Dette forslaget har 2 linjer mer enn mitt første forslag, og hele 4 linjer mer enn Ruters forslag.)
Legg spesielt merke til at både Grünerløkka og Trondheimsveien har linjer til Holbergs plass (nordre streng) og Prinsens gate (søndre streng).
Disse to linjene henger sammen.
Linjene er koblet i begge ender (Majorstuen og Grefsen stasjon), og kjøres som to uavhengige linjekombinasjoner:
Vognbehov: 16 (8 hver vei).
Dette er egentlig én sammenhengende linje, men den bytter linjenummer i Bjørvika for å unngå forvirring. (Linje 10/14 betjener alle fire plattformer på Jernbanetorget.)
Vognbehov: 10.
Alle avganger kjøres til Bekkestua. Dette forutsetter at de nye trikkene kan kjøres i samtrafikk med t-banen.
Linjen dublerer linje 13 mellom Skøyen og Solli, og linje 12 over Aker brygge. Linjen fortsetter via Bjørvika og Grønland, deretter via dagens midlertidige trasé i Chr. Kroghs gate og Hausmanns gate til Storgaten. Den binder da Grønland og Grünerløkka sammen.
Vognbehov: 12.
Linje 17 kjøres via Grünerløkka til Kjelsås.
Linje 18 reetableres i sin klassiske form.
Linjene er teknisk koblet på Rikshospitalet for å unngå for lang reguleringstid der for disse to linjene (slik at de har samme reguleringstid som linje 19).
Vognbehov: 20.
Denne linjen er omlagt via Sporveisgaten (krever nytt spor) til Rikshospitalet, i steden for Majorstuen.
Vognbehov: 10.
Her følger full dokumentasjon på ruteopplegget, for de som måtte ha interesse av å ettergå utregningen. De krever en del innsikt; se Tekniske detaljer for informasjon.
Linjedefinisjoner: 10 11 12 13 14 16 17 18 19
Øvrige filer: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister
[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]