Oslotrikken 2024
10 min frekvens

av Arne Sommer

[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]

Forutsetninger

Linje 19 omlegges via nye spor i Sporveisgaten fra Bogstadveien til Thereses gate og fortsetter videre til Rikshospitalet (som foreslått av Sekretariatet for Bytrafikk i mars 2021). Dette er gjort av flere grunner:

  • 2 linjer til Rikshospitalet (som samlet gir 5 min frekvens) er trolig for lite, jfr. Ruters antatte planer om 4 minutters frekvens (på linje 17)
  • Etablering av en tredje linje (linje 10) til Rikshpsitalet via Stortorvet vil trolig gi overkapasitet. Misforholdet mellom én linje til Homansbyen og Majorstuen (linje 11) og tre til Rikshospitalet (linje 17, 18 og 10) blir enda tydeligere, og kan føre til økt misnøye (dårligere kundetilfredshet)
  • Briskeby har svakere trafikkgrunnlag enn andre deler av trikkenettet, og har kapasitet til å ta trafikk mellom sentrum og Rikshospitalet
  • Antatt potensiale for økt trafikk med en ekstra linje over Homansbyen til Majorstuen
Fordelen med omlagt linje 19 er:
  • 3 linjer til Rikshospitalet, men med bedre flatedekning. Blant annet direkte forbindelse til knutepunktet Solli
  • Balanse i frekvensen vestover fra nordre streng (Stortorvet - Holbergs plass); 2 linjer til Majorstuen, og 2 linjer til Rikshospitalet
  • Økt trafikk på linje 19 over Briskeby
  • Omkjøringsmulighet ved stans på nordre streng
  • Ny tverrforbindelse mellom Ullevål sykehus, Bogstadveien og Solli
  • Den nye strekningen er svært kort; litt under 550 meter. Men effekten på linjenettet er stor

Forøvrig samme forutsetninger som for Mitt første forslag.

Mitt andre forslag: 10 min frekvens

Dette forslaget til linjenett, der alle linjene kjøres hvert 10 minutt, krever 79 vogner (som er det samme som grensen satt av Ruter). Det ser slik ut:

Fordelen, sammenlignet både med Ruters forslag og mitt 7,5 min opplegg, er at det gir flere direkteforbindelser. (Dette forslaget har 2 linjer mer enn mitt første forslag, og hele 4 linjer mer enn Ruters forslag.)

Legg spesielt merke til at både Grünerløkka og Trondheimsveien har linjer til Holbergs plass (nordre streng) og Prinsens gate (søndre streng).

11 Majorstuen - Grefsen stasjon

12 Majorstuen - Grefsen stasjon

Disse to linjene henger sammen.

Linjene er koblet i begge ender (Majorstuen og Grefsen stasjon), og kjøres som to uavhengige linjekombinasjoner:

  • 11 Majorstuen - Grefsen stasjon > 12 Grefsen stasjon - Majorstuen > 11
  • 12 Majorstuen - Grefsen stasjon > 11 Grefsen stasjon - Majorstuen > 12

Vognbehov: 16 (8 hver vei).

10 Majorstuen - Bjørvika

14 Bjørvika - Sinsen

Dette er egentlig én sammenhengende linje, men den bytter linjenummer i Bjørvika for å unngå forvirring. (Linje 10/14 betjener alle fire plattformer på Jernbanetorget.)

Vognbehov: 10.

13 Bekkestua - Sinsenkrysset

Alle avganger kjøres til Bekkestua. Dette forutsetter at de nye trikkene kan kjøres i samtrafikk med t-banen.

16 Skøyen - Kjelsås

Linjen dublerer linje 13 mellom Skøyen og Solli, og linje 12 over Aker brygge. Linjen fortsetter via Bjørvika og Grønland, deretter via dagens midlertidige trasé i Chr. Kroghs gate og Hausmanns gate til Storgaten. Den binder da Grønland og Grünerløkka sammen.

Vognbehov: 12.

17 Rikshospitalet - Kjelsås

18 Rikshospitalet - Ljabru

Linje 17 kjøres via Grünerløkka til Kjelsås.

Linje 18 reetableres i sin klassiske form.

Linjene er teknisk koblet på Rikshospitalet for å unngå for lang reguleringstid der for disse to linjene (slik at de har samme reguleringstid som linje 19).

Vognbehov: 20.

19 Rikshospitalet - Ljabru

Denne linjen er omlagt via Sporveisgaten (krever nytt spor) til Rikshospitalet, i steden for Majorstuen.

Vognbehov: 10.

Dokumentasjon

Her følger full dokumentasjon på ruteopplegget, for de som måtte ha interesse av å ettergå utregningen. De krever en del innsikt; se Tekniske detaljer for informasjon.

Linjedefinisjoner: 10 11 12 13 14 16 17 18 19

Øvrige filer: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister

[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]