[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]
Mandag 5. oktober 2020 våknet Oslos innbyggere opp til et nytt linjenett for trikken, i forbindelse med at den gjennomgående trikkelinjen i Bjørvika åpnet. Medaljens bakside er linjeomleggingen, der Ekebergbanen mistet den etablerte forbindelsen til Stortorvet, Ullevål og Rikshospitalet med linje 18.
Ekebergbanen betjenes nå av linje 13 og 19 som fortsetter opp Prinsens gate etter Dronning Eufemias gate (Bjørvika), så forbindelsen til Jernbanetorget er også borte.
Til 5. oktober 2020 | Fra 5. oktober 2020 |
![]() |
![]() |
Jernbanetorget, Norges største kollektivtrafikknutepunkt, har samtidig mistet 2 av 6 trikkelinjer. Hovedstoppestedet, på selve torvet (nord-syd forbindelsen) har mistet 2 av 3 linjer. Linje 12 er alene igjen her, mens linje 13 og 19 er borte.
Den pågående pandemien har rammet kollektivtrafikken hardt, så antallet berørte passasjerer er lavere enn det normalt ville ha vært. Det har imidlertid ikke stoppet protestene fra Ekebergplatået, og Ruter har kommet dem i møte ved å presentere et forslag til ruteopplegg fra 2024 der Ekebergbanen igjen får forbindelse til Jernbanetorget, Stortorvet og oppover Grensen.
Men ikke til Rikshospitalet…
Ruters løsning er å la linje 11 og 19 bytte plass, slik at linje 19 kjører via Homansbyen og linje 11 via Briskeby.
Nordre Aker Budstikke presenterte denne rutemodellen 27. mars i år. Avisen skriver at «rundt 30 ulike modeller har blitt vurdert». De 29 andre modellene presenteres ikke, så hvorfor denne ene modellen er så bra henger i løse løften.
Bakgrunnen for arbeidet med en ny rutemodell er at dagens 72 trikker skal erstattes av 87 nye, og den økte vognparken skal brukes til å gi et bedre tilbud. Ruter oppgir at maksimalt 79 vogner kan være i trafikk på én gang av hensyn til robust drift.
Avisartikkelen sier ikke noe om frekvens, men reduksjonen i antall linjer på enkelte strekninger (sentrum - Rikshospitalet, sentrum - Torshov - Kjelsås) får meg til å anta følgende:
4 min frekvens på linje 17 er en konsekvens av at dagens frekvens på 5 minutter (linje 17 og 18 til sammen) trolig er snaut i rushtidene, samt at strekningen sentrum - Rikshospitalet ellers ikke ville fått ta del i forbedringen av tilbudet.
Det er 4 store svakheter med dette opplegget:
Jeg har regnet på ulike frekvenser for linjene, for å se om antagelsene mine passer med antall vogner.
Disse to linjene er koblet på Majorstuen.
Vognbehov ved 6 min frekvens: 24.
Vognbehov ved 6 min frekvens: 17.
Vognbehov ved 7,5 min frekvens: 13.
Vognbehov ved 4 min frekvens: 22.
Vognbehov ved 5 min frekvens: 18.
Vognbehov ved 6 min frekvens: 13.
Vognbehov ved 7,5 min frekvens: 11.
Samlet vognbehov ved ulike kombinasjoner av frekvenser:
Linje 11/12 | Linje 13/19 | Linje 17 | Vognbehov | |
1) Frekvens | 6 min | 6 min | 4 min | 82 |
2) Frekvens | 6 min | 6 min | 5 min | 77 |
3) Frekvens | 6 min | 7,5 min | 4 min | 77 |
Både 2) og 3) er gjennomførbare, men den siste er nok den mest sannsynlige - og den mest rotete (med så mange ulike frekvenser som mulig).
Alt i alt mener jeg dette er en dårlig rutemodell, uavhengig av valgt frekvens på linjene. Jeg har utarbeidet to forslag som jeg mener er bedre. Se Mitt første forslag og Mitt andre forslag for detaljer. (Det viktigste er ikke forslagene i seg selv, men det faktum at det er mulig å lage, etter min subjektive mening, bedre rutemodeller.)
Her følger full dokumentasjon på ruteopplegget, for de som måtte ha interesse av å ettergå utregningen. De krever en del innsikt; se Tekniske detaljer for informasjon.
Linjedefinisjoner: 11 12 13 17 19
1) Frekvens 6/6/4: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister
2) Frekvens 6/6/5: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister
3) Frekvens 6/7,5/4: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister
[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]