[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]
Jeg har følgende forutsetninger for linjenettet:
Alle linjer har samme frekvens, slik de har i dag. Dette gjør det mulig å takte linjene mot hverandre, og man man tilby flere linjer (og direkteforbindelser) enn i Ruters forslag
Grønland betjenes av trikk, som foreslått av Sekretariatet for Bytrafikk i deres Transportplan Grønland fra august 2020. 40% av strekningen har allerede spor, i vest den midlertidge traséen som erstatter Storgaten , og i øst den nedlagte delen av Oslo gate etter at Ekebergbanen ble omlagt via Bjørvika. Dette er spor som ellers vil bli revet opp, og som således er «gratis». (I tillegg til at man slipper å betale for å få dem fjernet.)
Det er sannsynligvis ikke realistisk å få på plass trikk over Grønland før etter 2024, men poenget her er å lage et ruteopplegg som viser at man kan trafikkere strekningen med de vognene man har i 2024.
Dette forslaget til linjenett, der alle linjene kjøres hvert 7,5 minutt, krever 75 vogner (som er 4 mindre enn grensen satt av Ruter). De siste 4 vognene kan evt. benyttes til å øke reguleringstiden på utvalgte endeholdeplasser, for å gjøre ruteopplegget mer robust mot forsinkelser. Eller settes inn som ekstravogner.
Linjenettet ser slik ut:
Disse tre linjene henger sammen. Linje 10 og 11 er egentlig én linje, men den bytter linjenummer i Bjørvika for å unngå forvirring. (Linje 10/11 betjener alle fire plattformer på Jernbanetorget.)
Linjene er koblet i begge ender (Majorstuen og Grefsen stasjon), og kjøres som to uavhengige linjekombinasjoner:
Her ser man fordelen med at alle linjene har samme frekvens: De to linjene som møtes på Grefsen stasjon kan kobles.
Vognbehov: 24 (12 hver vei).
Alle avganger kjøres til Bekkestua. Dette forutsetter at de nye trikkene kan kjøres i samtrafikk med t-banen. Linjen kjøres via Trondheimsveien og snur på Sinsenkrysset.
(Linjen er forberedt for forlengelse til Tonsenhagen, og erstatter da linje 31 mellom Skøyen og Tonsenhagen.)
Vognbehov: 14.
Linjen kjøres via Grünerløkka til Kjelsås, og erstatter dagens linje 11 og 12 mellom Storo og Kjelsås.
Vognbehov: 14.
Linjen reetableres i sin klassiske form, men avkortes til Bråten.
Vognbehov: 12.
Denne linjen er omlagt via Skovveien (som foreslått av Ruter), slik at den betjener knutepunktet Solli. Dette åpner for mulighet for å kjøre via Aker brygge ved avvik.
Vognbehov: 11.
Her følger full dokumentasjon på ruteopplegget, for de som måtte ha interesse av å ettergå utregningen. De krever en del innsikt; se Tekniske detaljer for informasjon.
Linjedefinisjoner: 10 11 12 13 17 18 19
Øvrige filer: Minuttall | Taktingsoversikt | Vognløp | Kjørelister
[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]