[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]
Jeg begynte med å regne på ruteopplegget manuelt, men innså etter hvert at det var alt for lett å regne feil, og at det ikke lot seg gjøre å se at (om) taktingen er brukbar mellom linjene (på strekninger med flere linjer).
Så jeg begynte å programmere…
Dette er ikke en artikkel om programmering, så jeg vil kun vise og forklare filene som må lages, og det som kommer ut i den andre enden. (Det vil komme en artikkel om programmeringen på raku-musings.com etterhvert, på engelsk.)
Alle linjer og tall i denne delen av artikklen er for mitt første forslag (7,5 minutters opplegget).
Jeg begynte med å definere de ulike linjene, med en tekstfil for hver. Her er linje 11:
Fil: 11.def
11 [1]
# [2]
# 11 Majorstuen - Bjørvika
# --------------------------------------------------
OS013 A B:2 Majorstuen [3]
OS012 A B Bogstadveien
OS011 A:2 B Homansbyen
OS007 - B Welhavens gate [4]
OS006 - B Frydenlund [4]
OS005 A:3 B:2 Holbergs plass [5]
OS004 A B Tullinløkka
OS003 A B Tinghuset
OS002 A:2 B:2 Stortorvet
OS001 C:2 D:2 Jernbanetorget
OS301 B:2 A Vaterlandsparken
OS302 B A:2 Grønland
OS303 B:2 A Politihuset
OS304 B A Munkegata
OS305 B A St. Halvards plass
OS202 A:2 B:2 Middelalderparken
OS201 A B Bjørvika [6]
[1] Dette er linjenummeret.
[2] Rader som beynner med #
er
kommentarer, og blir ignorert av programmene som leser filen.
[3] Første stopp på linjen, når man leser tabellen nedover. Dette er retning 1 (eller D for down). Radene består av 5 kolonner, avskilt med mellomrom (en eller flere). Kolonnene er:
OS013
»). Dette brukes ikke i dag, men må
oppgis.
A
»
i retning mot sentrum, og «B
» i retning fra sentrum.
Enkelte stoppesteder har flere plattformer, og da brukes bokstavene «C
»,
«D
» o.s.v. Hvis det står et kolon etterfulgt av et tall etter bokstaven,
så er det kjøretiden i minutter til dette stoppestedet (fra det forrige). Hvis det
ikke er oppgitt noe tall, så brukes 1 minutt. «A:0
» (for null minutter)
er lovlig, og halve minutter støttes også; f.eks. «B:0.5
» og
«C:1.5
».
[4] Stoppested kun i én retning (angitt med plattformbokstav). Minustegnet angir at det mangler i den retningen.
[5] Merk at kjøretiden fra forrige stopp (Homansbyen) er 3 minutter. Stoppestedene som kun betjenes den andre retningen (merket med [4]) telles ikke med her.
[6] Første stopp på linjen, når man leser tabellen oppover. Dette er retning 2 (eller U for up).
Kjøretidene er så langt som mulig identisk med det som brukes på dagens trikkenett, men jeg har fjernet ekstra tid lagt inn på grunn av redusert hastighet mellom Oslo Hospital og Ekebergparken. Kjøretider over Grønland er basert på linje 37, tilpasset omlagt stoppestedsmønster. Her er det noe usikkerhet.
Linjedefinisjoner for mitt første forslag: 10 11 12 13 17 18 19
Opplegget støtter halve minutter. Dette er gjort for at man kan oppgi 7,5 minutter
som intervall. Halve minutter vises i tabellene vi skal se på litt lenger ned, men
da som «26'
» (merk den enkle fnutten etter tallet) i steden for
«26,5
».
Dette programmet tar en enkelt linjedefinisjonsfil (som vist over), ønsket intervall og minuttallstillegg for første avgang fra hver ende (slik at man unngår at to linjer fra f.eks. Rikshospitalet har samme avgangstid).
Det beregner passeringstider for alle stoppestedene, med minuttall. Her er et eksempel for linje 11, med intervall 7,5, minuttallstillegg 0 for første avgang i retning nedover (første halvdel), og minuttallstillegg 4 for første avgang i retning oppover (siste halvdel):
Linje 11: Majorstuen - Bjørvika
----------------------------------------------------------------
00 | 00 07' 15 22' 30 37' 45 52' Majorstuen [A]
01 | 01 08' 16 23' 31 38' 46 53' Bogstadveien [A]
03 | 03 10' 18 25' 33 40' 48 55' Homansbyen [A]
06 | 06 13' 21 28' 36 43' 51 58' Holbergs plass [A]
07 | 07 14' 22 29' 37 44' 52 59' Tullinløkka [A]
08 | 08 15' 23 30' 38 45' 53 00' Tinghuset [A]
10 | 10 17' 25 32' 40 47' 55 02' Stortorvet [A]
12 | 12 19' 27 34' 42 49' 57 04' Jernbanetorget [C]
14 | 14 21' 29 36' 44 51' 59 06' Vaterlandsparken [B]
15 | 15 22' 30 37' 45 52' 00 07' Grønland [B]
17 | 17 24' 32 39' 47 54' 02 09' Politihuset [B]
18 | 18 25' 33 40' 48 55' 03 10' Munkegata [B]
19 | 19 26' 34 41' 49 56' 04 11' St. Halvards plass [B]
21 | 21 28' 36 43' 51 58' 06 13' Middelalderparken [A]
22 | 22 29' 37 44' 52 59' 07 14' Bjørvika [A]
Linje 11: Bjørvika - Majorstuen
----------------------------------------------------------------
00 | 04 11' 19 26' 34 41' 49 56' Bjørvika [B]
02 | 06 13' 21 28' 36 43' 51 58' Middelalderparken [B]
03 | 07 14' 22 29' 37 44' 52 59' St. Halvards plass [A]
04 | 08 15' 23 30' 38 45' 53 00' Munkegata [A]
05 | 09 16' 24 31' 39 46' 54 01' Politihuset [A]
07 | 11 18' 26 33' 41 48' 56 03' Grønland [A]
08 | 12 19' 27 34' 42 49' 57 04' Vaterlandsparken [A]
10 | 14 21' 29 36' 44 51' 59 06' Jernbanetorget [D]
12 | 16 23' 31 38' 46 53' 01 08' Stortorvet [B]
13 | 17 24' 32 39' 47 54' 02 09' Tinghuset [B]
14 | 18 25' 33 40' 48 55' 03 10' Tullinløkka [B]
16 | 20 27' 35 42' 50 57' 05 12' Holbergs plass [B]
17 | 21 28' 36 43' 51 58' 06 13' Frydenlund [B]
18 | 22 29' 37 44' 52 59' 07 14' Welhavens gate [B]
19 | 23 30' 38 45' 53 00' 08 15' Homansbyen [B]
20 | 24 31' 39 46' 54 01' 09 16' Bogstadveien [B]
22 | 26 33' 41 48' 56 03' 11 18' Majorstuen [B]
Programet skriver ut linjenummer og retning (første - siste stoppested). De
etterfølgende radene begynner med kjøretid i minutter fra første stoppested.
Etter streken (|
) kommer minuttallene. Helt til slutt vises
stoppestedsnavnet, etterfulgt av plattformbokstaven i klammer (f.eks.
[A]
). Merk at stoppesteder kun i én retning (som Frydenlund)
kun vises i den riktige retningen.
• Minuttall for samtlige linjer: minuttall.txt
Dette programmet tar en intervallfil (som «minuttall.txt», som vi nettopp har vist) samt en liste over utvalgte stoppesteder, og skriver ut passeringstidene for disse stoppestedene.
Minuttallene er sortert slik at det laveste kommer først på raden (dvs at man
får «00 07' 15 22' 30 37' 45 52' Grønland [B]
» i steden for
«15 22' 30 37' 45 52' 00 07' Grønland [B]
»), og radene
sorteres slik at den med lavest minuttall vises først.
Her er et eksempel:
Bjørvika [A]
04 11' 19 26' 34 41' 49 56' 19 Majorstuen
07 14' 22 29' 37 44' 52 59' 10 Grefsen stasjon
07 14' 22 29' 37 44' 52 59' 11 Bjørvika
Bjørvika [B]
02 09' 17 24' 32 39' 47 54' 19 Ljabru
04 11' 19 26' 34 41' 49 56' 10 Bjørvika
04 11' 19 26' 34 41' 49 56' 11 Majorstuen
Grønland [A]
02 09' 17 24' 32 39' 47 54' 18 Rikshospitalet
03' 11 18' 26 33' 41 48' 56 11 Majorstuen
Grønland [B]
00 07' 15 22' 30 37' 45 52' 11 Bjørvika
07 14' 22 29' 37 44' 52 59' 18 Bråten
Jernbanetorget [A]
02' 10 17' 25 32' 40 47' 55 10 Grefsen stasjon
05 12' 20 27' 35 42' 50 57' 12 Grefsen stasjon
05 12' 20 27' 35 42' 50 57' 13 Sinsenkrysset
Jernbanetorget [B]
01 08' 16 23' 31 38' 46 53' 10 Bjørvika
02 09' 17 24' 32 39' 47 54' 12 Majorstuen
05' 13 20' 28 35' 43 50' 58 13 Bekkestua
Jernbanetorget [C]
00' 08 15' 23 30' 38 45' 53 17 Kjelsås
04 11' 19 26' 34 41' 49 56' 18 Bråten
04' 12 19' 27 34' 42 49' 57 11 Bjørvika
Jernbanetorget [D]
01' 09 16' 24 31' 39 46' 54 17 Rikshospitalet
05 12' 20 27' 35 42' 50 57' 18 Rikshospitalet
06' 14 21' 29 36' 44 51' 59 11 Majorstuen
Solli [A]
01' 09 16' 24 31' 39 46' 54 19 Ljabru
02' 10 17' 25 32' 40 47' 55 12 Grefsen stasjon
04' 12 19' 27 34' 42 49' 57 13 Sinsenkrysset
Solli [B]
03' 11 18' 26 33' 41 48' 56 12 Majorstuen
04' 12 19' 27 34' 42 49' 57 19 Majorstuen
06 13' 21 28' 36 43' 51 58' 13 Bekkestua
Taktingen ser stort sett greit ut.
Jeg har tilstrebet å få god takting på ytterstrekninger, men enkelte korte strekninger i sentrum kommer derfor litt uheldig ut. Det er mulig å fikse dette ved å forskyve avgangstidene på linjene. Fremkommenlighetstiltak som forhåpentligvis gjennomføres innen 2024 vil føre til justerte kjøretider, så oppleggene mine kan uansett ikke brukes uten tilpasninger.
• Liste over stoppesteder: timingpoints.def
• Taktingsoversikten: taktingsoversikt.txt
Dette programmet tar også en intervallfil (som «minuttall.txt») og skriver ut forenklede kjørelister for linjene.
Linjene (dvs. om og hvordan de kobles sammen) må defineres i en egen fil. Her er hvordan linje 10, 11, 12 og 19 er satt opp:
Fil: vognløp.def
# 1100 [1]
11 D M/11;M 2 [2]
10 D Bjv/10;Bjv 0 [3]
12 U Gfs/12;Gfs 8 [4]
# 1200 [5]
12 D M/12;M 2
10 U Gfs/10;Gfs 8
11 U Bjv/11;Bjv 0
# 1900 [6]
19 D M/19;MK 2
19 U Lj/19;Lj 10
[1] Nummerserie for vognløpene. Første vognløp får nr «1101» i dette tilfellet.
[2] 4 kolonner, avskilt av en eller flere mellomrom.
Det første feltet er linjenummeret. Det andre feltet er retningen man skal
kjøre, D (down eller nedover) eller U (up eller oppover). Det tredje feltet er
teksten som brukes i kjørelisten (som tittel på raden). Hvis feltet inneholder
;
(et semikolon), brukes teksten før det på avgangstider (merket
«dep» (departure) i kjørelistene) og teksten etter det på ankomsttider (merket
«arr» (arrival) i kjørelistene). Det fjerde og siste feltet er minimumskrav til
reguleringstid (i minutter) før man starter avgangen. (Her betyr det ikke noe for den
første avgangen, men gjør det når man har kommet til bunnen og skal starte på en ny
runde.)
[3] Legg merke til minimumskravet på 0 minutter regulering i Bjørvika (Bjv). Linjene er taktet slik at vogner i linje 11 fortsetter i linje 10 uten pause.
[4] Etter denne, starter programmet fra toppen igjen. D.v.s. rad [2].
[5] Neste nummerserie. Motsatt vei av nummerserien i [1].
[6] Linje 19 er en ren linje, som kjører frem og tilbake uten koblinger med andre linjer.
Her er resultat for linje 19, samt oppsummeringen:
1901 1902 1903 1904 1905 1906 1907 1908 1909 1910 1911 [1]
-------------------------------------------------------------------------------
M/19 dep 0002 0009' 0017 0024' 0032 0039' 0047 0054' 0102 0109' 0117 [2]
Lj arr 0034 0041' 0049 0056' 0104 0111' 0119 0126' 0134 0141' 0149 [3]
Lj/19 dep 0049 0056' 0104 0111' 0119 0126' 0134 0141' 0149 0156' 0204
MK arr 0119 0126' 0134 0141' 0149 0156' 0204 0211' 0219 0226' 0234 [4]
M/19 dep 0124' 0132 0139' 0147 0154' 0202 0209' 0217 0224' 0232 0239' [5]
1100: Antall vognløp: 12
1200: Antall vognløp: 12
1300: Antall vognløp: 14
1700: Antall vognløp: 14
1800: Antall vognløp: 12
1900: Antall vognløp: 11 [6]
---------------------------------------
Total antall vognløp: 75 [7]
[1] Vognløpene. Antallet oppsummeres til slutt (se [6] og [7]).
[2] Første avgang for vognløpene. De to første sifrene er timen, men den skal ikke tas bokstavlig her. Den viser bare at alle avgangene er dekket (at første avgang i [6] følger etter rekken i [2]). «dep» betyr «departure» (avgang).
[3] Her vises ankomsttiden på endestoppestedet. «arr» betyr «arrival» (ankomst). Denne raden vises slik at man enkelt kan se reguleringstiden.
[4] Neste avgang.
[5] Første avgang på andre runde. De vises kun som avgang (uten en ankomst), siden de kun er der for å vise at alle avgangene er dekket. Siste avgang fra Majorstuen på rad [2] er «0117». Neste avgang er «0124'» på rad [5].
[6] Oppsummering av antall vognløp for de ulike nummerseriene.
[7] Totalt antall vognløp.
Dette er som sagt ikke komplette kjørelister. De viser kun første hele runde for hvert vognløp. Den siste raden er begynnelsen på neste runde. (Hvis du stiller deg opp en morgen i år 2024 på Majorstuen stoppesed i Bogstadveien og observerer at vogn 403 kjører derfra i linje 19 kl 0717, så kan du vente og se at den kommer tilbake og tar neste avgang kl 0839'. (Hvis den ikke er byttet med en annen vogn i mellomtiden.) Det gir en omløpstid på 82,5 minutter.
• vognløp.def
• kjørelister.txt
[ Innledning | Ruters forslag | Mitt første forslag | Mitt andre forslag | Tekniske detaljer ]