Vaterland
Akerselven

av Arne Sommer

[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]

Innledning

Akerselven er Oslos viktigste elv (den mest kjente), og den eneste i sentrale deler av byen som ikke er lagt i rør. Inntil den kommer til Vaterland…

Idyll langs elven, fra Hausmanns bro sydover til Vaterlands bro:

Videre sydover, fra Vaterands bro:

Partiet østenfor Vaterlands park, med Vaterlands bro i bakgrunnen:

Vaterlands park, fra Nylandsveien:

Her er det slutt på elven, før den går inn i kulvert under Nylandsveien forbi Bussterminalen og Oslo S. Jeg forslår å åpne elven videre sydover (vist med mørkeblått), til Oslo S. Nylandsbroen rives, og erstattes av tunnel - som ikke vises her. (Se Del 2: Biltrafikk for detaljer om denne tunnelen, og kart.)

Det går igjen trikk over Grønland, som foreslått Sekretariatet for Bytrafikk i deres Transportplan Grønland fra august 2020. Det etableres et stoppested «Vaterlandsparken» i Brogaten, og denne delen av gates stenges for biltrafikk (markert med brunt på kartet). Nye gateløp åpne for biltrafikk vises med rødt, og en ny T-formet sykkelvei gjennom området vises i lilla.

Den frigjorte plassen etter Nylandsbroen nord for Grønlandsleiret brukes til et nytt bygg. På sydsiden av Grønlandsleiret anlegges det en ny park «Grønland park». Denne parken følger elven helt ned til Schweigaards gate, gjennom området til dagens bussterminal (som rives).

Det bygges gang- og sykkelbro over elven, omrent der kulverten begynner i dag, for å hindre at den gjenåpnede elven blir en barriere her.

Schweigaards gate føres i 2 broer over Akerselven. Det etableres gangvei på begge sider av elven, og trapper opp til gateplan mellom broene.

Her har vi flyttet oss til Bjørvika, der Akerselven igjen ser dagens lys. Kulverten har åpninger her (til venstre i bildet), og inn fra siden i bassenget nord for Dronning Eufemias gate:

Jeg forslår å åpne elveløpet mellom Dronning Eufemias gate og Oslo S. Trelastgaten føres over elven i bro (markert med rødt).

Samme sted, utsikt sydover mot det nye Munchmuséet:

Kulverten har to løp, og det østre er i følge Wikipedia farbart med små båter ettersom det er grunt, og lavt under taket. Hvis mulig bør det etableres lufte- og lyshull i kulverten, f.eks. plassert midt på plattformene på Oslo S,

Det bør etableres rutetrafikk med småbåter fra Vaterlandsparken til Munchmuséet i Bjørvika (og evt. videre til Kongshavn, Vippetangen, Rådhusplassen og/eller Bygdøy).

[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]