[ Innledning | Vaterland | Biltrafik | Akerselven | Bussterminalen ]
Vi begynner med å gjenta kartet vi avsluttet forrige del med:
Ring 1 kommer opp i dagen (fra Hammersborgtunnelen) i sydenden av Lybekkergaten (mellom Oslo City og Oslo Spektrum, rett mot Postgirobygget):
Rampen fjernes, og veien graves ned. Partiet der rampen er kan dekkes til med glasslokk, slik at man slipper noe lys inn i tunnelen - uten å slippe støy og eksos ut. Tunnelen føres på skrå under Schweigaards gate, på nordsiden av Postgirobygget (høyblokken).
Postgarasjen (lavblokken østenfor Postgirobygget) rives, og tunnelen fortsetter under denne. Tunnelen rampes opp, og ender i dagen inn mot Akerselven. Betonglokket over Akerselven fjernes fra nordenen av sporområdet på Oslo S, og nordover (se Del 3: Akerselven), og veien føres over på ny bro over elven. Den ender i dagens rundkjøring i vestenden av Østre tangent:
Her er nordenden av broen, på bakkeplan i krysset (rundkjøringen) med Hausmanns gate:
I den andre enden rampes tunnelen opp østenfor rundkjøringen i vestenden av Østre tangent (rett frem i bildet):
Det er litt trangt her, men gjerdet mot Oslo S kan trekkes litt sydover (til venstre i bildet), og fortauet på nordsiden (til høyre) kan fjernes:
[ Innledning | Vaterland | Biltrafik | Akerselven | Bussterminalen ]