Vaterland
Biltrafikk

av Arne Sommer

[ Innledning | Vaterland | Biltrafik | Akerselven | Bussterminalen ]

Vi begynner med å gjenta kartet vi avsluttet forrige del med:

Ring 1 - Østre tangent

Trafikken går i dag via Schweigaards gate, og har 3 rundkjøringer, 1 trafikklys og 2 fotgjengeroverganger på strekningen. Etter omleggingen vil man kun ha 1 rundkjøring, i vestenden av Østre tangent (merket med rødt).

Ring 1 kommer opp i dagen (fra Hammersborgtunnelen) i sydenden av Lybekkergaten (mellom Oslo City og Oslo Spektrum, rett mot Postgirobygget):

Rampen fjernes, og veien graves ned. Partiet der rampen er kan dekkes til med glasslokk, slik at man slipper noe lys inn i tunnelen - uten å slippe støy og eksos ut. Tunnelen føres på skrå under Schweigaards gate, på nordsiden av Postgirobygget (høyblokken).

Postgarasjen (lavblokken østenfor Postgirobygget) rives, og tunnelen fortsetter under denne. Tunnelen rampes opp, og ender i dagen inn mot Akerselven. Betonglokket over Akerselven fjernes fra nordenen av sporområdet på Oslo S, og nordover (se Del 3: Akerselven), og veien føres over på ny bro over elven. Den ender i dagens rundkjøring i vestenden av Østre tangent:

Nylandsveien

Nylandsveien (broen) rives i sin helhet, og erstattes av en tofelts tunnel mellom Hausmanns gate og Østre tangent.

Her er nordenden av broen, på bakkeplan i krysset (rundkjøringen) med Hausmanns gate:

I den andre enden rampes tunnelen opp østenfor rundkjøringen i vestenden av Østre tangent (rett frem i bildet):

Det er litt trangt her, men gjerdet mot Oslo S kan trekkes litt sydover (til venstre i bildet), og fortauet på nordsiden (til høyre) kan fjernes:

Fra Bjørvika til Ring 1

Dronnings Eufemias gate er rushtidsstengt mellom Nylandsbroen og Østre tangen. Det berører ikke trafikk syd- eller østfra, som kommer Kong Håkon 5s gate og fortsetter Østre tangent. Trafikk vestfra på E18 tar i dag av fra Operatunnelen på Vippetangen og kjører via Bjørvika, Nylandsveien og Schweigaards gate. Denne muligheten bortfaller, og de må i steden for fortsette E18 til Kongshavnveien, Grønlitunnelen retning Gamlebyen, og så Kong Håkon 5s gate. Dette er ikke optimalt. Trafikk til vestlige og nordlige deler av Ring 1 vil trolig velge avkjøringen på Filipstad, og ta Ring 1 derfra. Dette kan gi noe større trafikk på den vestlige delen av Ring 1.

[ Innledning | Vaterland | Biltrafik | Akerselven | Bussterminalen ]