[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]
Se Wikipedia for mer informasjon.
Den er ansett som for liten, og ble derfor supplert med en gateterminal i Schweigaards gate østenfor Akerselven.
Denne gateterminalen (merket 1V og 1Ø) foreslås beholdt, mens bussterminalen (og Galleri Oslo) rives. Terminal 1V er i retning vest, mens 1Ø er i retning øst. Det er doble kjørefelt her; høyre felt (i kjøreretningen) har plattfrom, mens venstre brukes til forbikjøring. Merk at biltrafikken er fjernet fra gateterminalen, og ledes via dagens trikketrasé på sydsiden av gaten.
Nylandsbroen er erstattet av tunnel mellom Østre tangen og Hausmanns bro, men det vises ikke på kartet under. (Se Del 2: Biltrafikk for detaljer.)
Lakkegaten gjenåpnes mot rundkjøringen i østenden av Hausmanns gate, og blir lokalvei til Grønland. Gaten videreføres til Schweigaards gate, men som ren bussgate. (Den brukes av busser i linje 30, 31, 34 og 54.) Det bygges ny bussterminal (terminal 1) østenfor denne bussgaten, på dagens område. Fjerningen av dagens rampe ned fra Nylandsveien gir noe større område til terminalen, mens noe forsvinner på grunn av bussveien og gjenåpningen av Akerselven.
Veier åpen for biltrafikk er vist i rødt, mens bussgater er brune. Tunnelene (Ring 1 og den under Grønland park) er delvis fjernet fra illustrasjonen for å gjøre det lettere å se hva som foregår på overflaten.
Vestenfor Akerselven etableres det en liten bussterminal (terminal 2) inntil Oslo Plaza. Begge terminalene har passasjerfasiliteter i annen etasje, med rulletrapper ned til de ulike plattformene. Det bygges glassbro mellom teminalene, og mellom terminal 2 og en ny nordre utgang fra Oslo S (som bygges der Postgarasjen ligger). Dagens gangtunnel under sporene (merket A) forlenges nordover til dette bygget. Gangveien ledes så opp i første etasje, som er et stort mingleområde. (Ring 1 ligger i tunnel under denne etasjen, så det er ikke plass til så mye annet der.)
Mellom nordre utgang fra Oslo S og Bussterminal 2 etableres det en gateterminal med skråstilte stoppesteder. Jeg har tegnet inn 9 stoppesteder i hver retning, uten å kontrollmåle hva det faktisk er plass til, så det kan hende at antallet vlir lavere. Disse stoppestedene bør ha plass til 2 singelbusser, og det vil påvirke vinkelen de legges på gaten - og antallet det blir plass til.
Lokalbussene 30, 31, 34, 54, 60, 70 stopper rett utenfor nordre utgang, og gir dermed en god kollektivdekning for denne utgangen (og bussterminalen og Oslo S nord generelt). Regionalbusser bruker også denne gateterminalen, i tillegg til den eksisterede (1V, 1Ø) østenfor Akerselven.
Dagens gangtunnel under sporene på Oslo S (merket A) er kun tilgjengelig via trapper, og er forholdsvis smal. Jeg forslår derfor at det vurderes å etablere en ny undergang noe østenfor denne (merket B). Den bygges med ramper fra den ene siden, og trapper fra den andre. (Byggingen vil kreve sperring av spor og plattformer, så bør tas i etapper - og det vil ta lang tid.)
Den eksisterende (østre) gateterminalen må forskyves litt nordover, for å få plass til sykkelveien på sydsiden av Schweigaards gate.
[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]