[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]
Navnet kommer fra 1600-tallet, og bydelen begynte sit liv som havn for båter som kom inn Akerselven. Området forfalt i forrige århundre, og ble sanert (rasert) på 50-tallet i forbindelse med byggingen av t-banen. Staten bygget Nydalsveien (bro) for daværende Riksvei 4, Postgarasjen og Postgirobygget, men resten av området mellom Stenersgaten og dagens bussterminal lå mer eller mindre brakk inntil Bussterminalen (Galleri Oslo), Oslo Plaza og Oslo Spektrum ble bygget på slutten av 80-tallet.
Se Wikipedia for mer informasjon.
Nylandsveien
Nylandsveien, eller Nylandsbroen, går parallelt med (stort sett rett over) Akerselven, og er
en dominerende firefelts betongbro. Den danner i seg selv egentlig ikke en fysisk barriere
(ettersom man kan gå under den), men den er en visuell barriere - og områdene under den
(rett nord for bussterminalen) er ganske utrivelige).
Trafikken på den nordlige delen av Nylandsveien (fra bussterminalen til rundkjøringen ved Hausmanns bro) kommer delvis fra Dronning Eufemias gate (via den sydlige delen av Nylandsveien) og delvis via Østre tangent. Her er Nylandsveien og Østre tangent uthevet med sort, og fotgjengerfelt er vist i grønt:
Nordgående trafikk fra Østre tangent kan alternativt ta til høyre i Schweigaards gate, og ta østre rampe til Nydalsveien. Men kun i denne retningen. Dette er avmerket med grått på kartet over.
Ring 1 Ring 1 er derimot er fysisk barriere, fra den kommer opp i dagen i sydenden av Lybekkergaten via Schweigaards gate til Østre tangent. Her får man et lite pusterom (hull i barrieren), via veistumpen ned til Østre tangent, men den er en fotgjengermessig blindvei. Barrieren avsluttes egentlig først i østenden av bussterminalen, i krysset med Tøyenbekken.
Ring 1 er uthevet med sort. Fotgjengerfelt er vist i grønt, fotgjengerunderganger i rødt, og gangbroer i blått. Fotgjengerfeltet ved Oslo Plaza er forholdsvis nytt, og gjør det mulig å krysse Ring 1 på bakkenivå uten større omveier (eller klatre opp eller ned, hvis man ikke er bevegelseshemmet). Det er ikke lysregulert.
Krysset i nordenden av den korte gatestumpen mellom Østre tangent og Schweigaards gate er lysregulert. Her krysser biltrafikken fotgjengere og annen trafikk i Schweigaards gate. Dette gir ofte kø, spesielt i ettermiddagsrushet i Schweigaards gate østover mot krysset. Køen gir tidvis tilbakeblokkering til rundkjøringen i vestenden av bussterminalen (markert med sort pil).
Kort oppsummert, med nye veier i rødt, nye tunneler i grønt, gjenåpnet elveløp i blått, og revet bro og ramper markert med X:
(Se del 4: Bussterminalen for beskrivelse av bussterminalen, gateterminalene og sykkelveien.)
Resten av artiklene i denne serien ser på detaljene.
[ Innledning | Vaterland | Biltrafikk | Akerselven | Bussterminalen ]